Van het Rokje tot de oppermachtige Baboesjka

Sinds mijn laatste blogentry heb ik heel veel beleefd! Ik heb een cultureel hoogtepuntje beleefd bij het Zwanenmeer in het Mariinsky Theater, ben een paar dagen tot rust gekomen in Tallinn (leve de Europese Unie), mijn lieve vader en moeder zijn op bezoek geweest in Piter, heb de dag van de overwinning gevierd met de Russen, ook Sweder en Jasper hebben zich gewaagd aan een trip naar het verre oosten en vorige week al mijn examens gemaakt. Nu ben ik vrij en ga morgen van de kans gebruik maken en voor tien dagen langs de Volga reizen. Dit had nog veel voeten in de aarde aangezien het kopen van treinkaartjes, zoals alles in Rusland, nogal problematisch is. Uiteindelijk na twee uur in de rij staan met bijna alleen maar vrouwen met jengelende kinderen hadden we de felbegeerde kaartjes in handen. Tijdens deze twee uur kijken naar vrouwen met kinderen had ik echter wel de tijd om na te denken over een fascinerend verschijnsel in Rusland: het vrouwenoverschot!

Een burgeroorlog, twee wereldoorlogen, een dictatoriaal bewind en vele alcoholverslavingen verder en het resultaat is een Russische bevolking waarvan de man-vrouw verhouding enigszins scheef is. Dit betekent dat er per 100 vrouwen, maar 86 mannen beschikbaar zijn. Aangezien er volgens de Russen zelf geen homoseksualiteit bestaat in Rusland zijn er dus 14 vrouwen die of moeten emigreren of katten adopteren. Nu is met bede opties niks mis, maar helaas denken de Russische vrouwen hier zelf anders over. De Russische dating scene is dus erg competitief en dit resulteert in de welbekende hoge hakken en korte rokjes. Zodra een man zo'n rokje mee uitvraagt, moet er aan allerlei voorwaarden worden voldoen. De man moet het rokje ophalen, een oneven aantal bloemen geven (even aantal brengt ongeluk), uiteraard de deuren openhouden, stoel aanschuiven en.....het tasje van het rokje dragen. Dit verklaart waarom je zo vaak breedgeschouderde mannen met rode kitscherige tasjes ziet lopen. Na een tijdje succesvol daten wordt er meestal al vrij snel getrouwd. Dit om de vrouw een man en toekomst te garanderen en voor de man om zich zonder gevaar elk weekend ladderzat te zuipen. De trouwerij wordt โ€˜in stijl' gevierd met veel kant, bloemen en de altijd stijlvolle stretched hummer. Na een hopelijk gelukkig huwelijk gaat doorgaans de man rond zijn 65e dood en blijft de vrouw nog een jaartje of tien doorsukkelen.
Dit is een verklaring voor het feit dat het in Rusland wemelt van de oude vrouwtjes: er zijn sowieso al meer vrouwen en de mannen gaan ook nog eens vroeg dood. Na de 65 jaar zijn er dan ook 2 vrouwen per man. Al deze vrouwtjes moeten in hun levensonderhoud voorzien en zijn meestal niet opgeleid. Daarom zijn er dan ook horden baboesjka's die de meest uiteenlopende nuttige baantjes vervullen. Vrouwtjes die de metrotrappen vegen in de spits, overal vrouwtjes die flyers uitdelen, vrouwtjes die alles dweilen en vegen wat los en vast zit, vrouwtjes die een aantal keer per dag de rand van de leuning van de metroroltrap poetsen, vrouwtjes als conducteur, vrouwtjes die staan en vrouwtjes waarvan niemand weet wat ze doen. Dit resulteert wel in extreem schone metro's en genoeg flyers om een leven lang van te papier-mache-en, maar het lijkt soms wel een beetje overbodig. Desondanks genieten deze vrouwtjes het grootste respect in Rusland.
Regel nummer 1 in Rusland is: luister naar de baboesjka. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken. Baboesjka zegt dat je zo echt niet de deur uit kan, want het is veel te koud. Rustig laat je de baboesjka je aankleden met allerlei kledingstukken inclusief per ongeluk een paar van je huisgenoten (kledingstukken niet personen). Baboesjka vraagt, na het zien van de rotzooi in de keuken, of je jezelf niet rotschaamt. Stilletjes knikken en schuldig kijken. Baboesjka staart je van je zitplaats in de bus terwijl er om je heen nog genoeg plaatsen vrij zijn. Je staat op en biedt je zitplaats aan. Baboesjka ziet je zoekend kijken in de supermarkt en gaat je vervolgens in rap Russisch uitleggen wat je moet gaan koken. Glimlachend en knikkend luisteren en vervolgens ook echt het gerecht gaan maken. Baboesjka pikt duidelijk voor in de rij en na een opmerking van jou laat je voor, maar gaat wel tegen je aan schreeuwen. Gelaten het geschreeuw over je heen laten komen. Baboesjka praat aandoenlijk tegen je aan voor vijf minuten en je begrijpt geen woord. Waarderen en wederom glimlachen en knikken.

Peter

Jammer dat je de Baboesjka's toch nog niet helemaal goed begrijpt.
Je schrijft, dat je stilletjes knikt en schuldig kijkt als Baboesjka vraagt, na het zien van de rotzooi in de keuken, of je jezelf niet rotschaamt.
Dit is m.i. fout - je moet je gaan schamen en direct voor haar opstaan en de zaak gaan opruimen.

Tessel

Indrukwekkend onderzoekje over het gebrek aan vrouwen in Rusland. Ik zeg Scriptieonderwerp!