Van A naar B

Na een dikke week integreren in Rusland heb ik al een beetje het idee dat ik mijn plek heb gevonden. Al mijn spullen liggen in de kast, de voorraadkast is aangelegd, de colleges zijn begonnen en ik kan me met enige zekerheid door de stad verplaatsen met het ov (zie volgende alinea). Na de eerste week colleges kan ik nog niet echt een oordeel geven over het onderwijs, maar ik kan wel zeggen dat de kwaliteit nogal uiteenloopt. Gelukkig heb ik naast mijn colleges genoeg tijd om al het moois te bekijken dat St. Petersburg te bieden heeft. Ik heb nog geen musea of theaters bezocht, maar alleen al door deze stad lopen en om je heen kijken is suuupermooi! Het eerste feestje in de ????????? (studentenflat) is al georganiseerd door de lokale Finse community en was erg gezellig. Hierbij heb ik ook drie Nederlanders ontmoet die in de flat naast mij wonen genaamd Roderick, Vincent en Vladimir. Deze namen beloven wat.
Mede door deze internationale conglomeratie in onze flat voelt het soms niet alsof ik in Rusland woon. Door de Macdonalds, H&M, en Jumbo Uien in de supermarkt (jaaa! Zie foto's) lijkt Piter soms heel westers, maar dan gebeurt er weer iets dat me laat zien dat ik toch echt in een ander deel van de wereld ben. Over sommige dingen kan ik me blijven verbazen, andere dingen zijn handig en slim (de droogkast voor de afwas....geweldige uitvinding) en soms zijn dingen gewoon ronduit raar. Aangezien het verder niet heel interessant is om mijn leven van dag tot dag te bespreken, zal ik daarom meer aandacht besteden aan alle deze curiositeiten. Oftewel de thematische aanpak, deze keer; het openbaar vervoer!

Om je van punt A naar punt B te verplaatsen in St. Petersburg heb je de keuze uit een scala aan mogelijkheden. Ten eerste; te voet. In het centrum kun je de meeste dingen goed te voet bereiken aangezien Piter (insiders name for St. Petersburg) ook weer niet zo heel groot is. Zodra je echter iets verder wil reizen ben je als geen-Lada-bezittende-Rus aangewezen op het Openbaar Vervoer. En dan wordt het interessant. In Rusland doen ze namelijk absoluut niet aan handige dingen zoals een dienstregeling of lijnenkaart. Op de bordjes bij de haltes vind je enkel de nummers van de lijnen en ongeveer om de hoeveel minuten deze lijn langskomt. Nu zijn ze hier natuurlijk niet al te specifiek in en staat er op de bordjes: 8 - 21 minuten. Deze onnauwkeurigheid heeft ongetwijfeld te maken met het verschijnsel dat we verkeer noemen. Voor de bussen, trolleybussen en trams bestaan er namelijk geen aparte banen, maar rijd je gewoon mee met het andere verkeer. Aangezien het om 8 uur 's ochtends spits is op de Nevskii Prospekt (??????? ????????) vraag ik me af en toe af of ik niet beter vanaf de metro halte had kunnen lopen. Desondanks is op dit moment gedeelde smart halve smart aangezien iedereen vooruit kruipt in deze ogenschijnlijk oneindige file. Gelukkig geldt dit alleen voor de bus, trolleybus en de paar verdwaalde trams die in Piter rondrijden. Deze eerste twee (bus en trolleybus) moet je overigens niet door elkaar halen, omdat dit nare gevolgen kan hebben. Deze hebben namelijk beide nummers van 1 tot 100 waardoor je raar op kunt kijken als Bus 11 je naar een totaal andere plaats brengt als Trolleybus 11. Doornummeren of andere nummers is niet nodig aangezien geen Rus zo dom is deze fout te maken (ahum). Gelukkig hebben de typisch Russische kleine busjes, de Marsjroetka (?????????), wel andere nummers. Deze Marsjroetka zijn busjes vaak voor ongeveer 10-15 personen die op ontelbaar veel trajecten door de hele stad rijden. Deze Marsjroetka stoppen op de vaste haltes, maar je kunt ze ook op elk punt van de route aanhouden of uitstappen. Op straat steek je gewoon je hand uit en in het busje roep je ‘Hier stoppen alstublieft' of een willekeurig andere zin zolang het maar luid is. Erg handig voor de vele oude vrouwtjes hier die slecht ter been zijn (en dat zijn er veeeel). In al deze vervoersmiddelen (bussen, trolleybussen en marsjroetka) moet je contant betalen aan de conducteur. Doorgaans is dit een chagrijnig vrouwtje met twee jassen aan en een schattig buideltasje. Voor deze conducteur is een speciale plaats gereserveerd in de bus (????? ??????????) waar je dus ABSOLUUT niet moet gaan zitten (ahum). Doe je dit wel dan begint het vrouwtje nog meer tegen je aan te praten dan ze al deed en ditmaal op een boze toon. Aangezien je het waarschijnlijk toch niet kan verstaan: knikken en verontschuldigend kijken. Hoewel het mooi is dat deze vrouwtjes in de bus een vaste baan hebben, komt in de spits een gebrek in het systeem aan het licht. Bus bomvol; dikkig vrouwtje kan geen poot meer verzetten om langs iedereen te gaan met kaartjes; probeert het toch; lukt niet. Als je dan toch eindelijk je kaartje hebt, kijk naar de zescijferige code! Als de eerste 3 cijfers opgeteld hetzelfde is als de laatste drie cijfers bij elkaar opgeteld heb je een lucky ticket en moet je hem opeten voor geluk!
Al deze nadelen van het OV in St. Petersburg worden echter ruimschoots goed gemaakt door de twee meest fantastische vervoersmiddelen ooit: de metro en de goedkope taxi! De metro is een bijzonder verschijnsel en met name de centrumstations zijn een foto waard. De Peterburgse metro is de diepste ter wereld en loopt direct onder het historische centrum door waar alle huizen nog recht staan (eat that Noord-Zuidlijn). Na de poortjes ga je met twee lange en steile roltrappen omlaag en kom je uit in een stenen hal waar zomaar een aantal gigantische kroonluchters kunnen hangen. Het metronet is verder heel uitgebreid en snel, fijn! Het enige nadeel is dat de stations waarop lijnen elkaar kruisen (en je kunt overstappen) elk een aparte naam hebben voor hetzelfde station; dus let op! Maar hoe goed de metro ook is, hij wint het niet van de fijne Lada om drie uur 's nachts. De taxi's in Piter zijn overvloedig en je hoeft er maar moe uit te zien of er stopt eentje voor je neus om je thuis te brengen. Uiteraard moet je altijd goed onderhandelen, maar dan kun je voor 200 roebel (vijf euro) ongeveer een kwartier in de taxi zitten. In Nederland zou dit zeker twintig euro kosten en met zijn drieën is dit bedrag prima op te hoesten ;)

Dit was het voor deze keer. Voor vragen over deze uiteenzetting kunt u zich richten tot Herma Ter Horst via Facebook ofwel email. Ik hoop dat alles in Nederland goed gaat en iedereen blij is!


Lieeeefs en ??????? aan iedereen!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!